Vår spanska vardag...besök på Vårdcentralen, frissan mm

Ja vi lever väl nästan som vilken Medel-Svensson som helst i Spanien...förutom att vädret är betydligt varmare förståss...vissa dagar är det rejält kallt och rått eller också som en svensk sommardag i solen...det varierar hela tiden från dag till dag... Vi njuter oerhört när solen värmen våra frusna själar...Min astmakänning har inte gett vika utan snarare eskalerat...Vi har tagit det lugnt i helgen då jag inte hade mycket ork till annat...dock provade vi gubbens nya bouleklot...innan hans träningsspel i söndags.
Då var jag hemma och tog det lugnt medan Th testade kloten på träning...och det är inte helt lätt att bara byta klot...tog en sväng runt boulebanan och tittade på. Benen är som spagetti efter alla inhalationer... Eftermiddagen ägnades åt att klippa av gubben håret till "kollofrisyr"...kortaste kort. Hade nog ställt in maskinen fel men det växer ju fort ut igen...som tur är.
Söndag och natten blev riktigt jobbig så jag inser ju att vi ändå måste besöka en Vårdcentral...och det med det snaraste. Har väl astman/allergi satt klorna i en så måste jag ha hjälp...Vi chansar på att ta oss dit på en gång...en måndag morgon..till närmaste VC La Lomas...efter tips vi fått. Här står allt på spanska och vi chansar på att ställa oss i kön som alla andra. Tar fram det blåa korten från Försäkringskassan hemma i Sverige. De utfärdar ett SIP-kort till mig och ber oss slå oss ner och vänta...
En vakt hämtar mig och jag blir förd till ett undersökningsrum...de kollar syretilflörsel och säger...you need a doctor...ja precis...helt rätt...får gå ut och vänta tills jag blir uppropad...med mitt namn i en högtalare...och rum Numero uno...tur man kan några få ord. Ja...inte blev det enklare av att den kvinnliga doktorn inte kunde prata engelska...utan bara några enstaka ord...men vi lyckades ju förstå varandra ändå och att jag skulle få en "injection" i rumpan och andas in Ventolin... Ja sedan var det bara att sätta sig ner och andas in och kunna slappna av när man känner att man kan andas igen...och det ser ju värre ut än det är...det lustigaste var att vi fick sköta inhalatorn själva och stänga av efter 20-30 minuter...och nu börjar krampen äntligen släppa...
In till doktorn igen och då fick man passa på mellan de andra patienterna och "smita emellan"...för att fortsätta besöket...fick recept utskrivet på antibiotika och hostmedicin...så nu var det bara "Farmacia" kvar. Lätt fixat med SIP-kortet...och jag betalar 7 euro för hela kalalset... På mindre än två timmar var allt fixat och klart...och en annan ny lärdom har man fått...hur en spansk vårdcentral fungerar och att man borde lära sig lite spanska med det snaraste...man får helt enkelt ta seden dit man kommer... På eftermiddagen hade jag tid hos Carmen...frissan...och betalar 13 euro för klippning och tvätt av hår...skönt att bli lite ompysslad mitt i allt...hon pratar dock bra engelska så där var det inga problem... Snart är jag på banan igen...både boule/golfbana...och nu längtar man ännu mer...Vädret är fantastiskt idag fast jag inte riktigt orkat njuta av det...men snart så... Frågan är ju också hur vi skall göra med vänskapsmachen på torsdag mot Torreta...jag får i alla fall lämna "walk over" så frågan är om gubben hittar en ny spelpartner till mix dubbelmatcherna???