Kroatien...Sistaminutenresa...del 1 till Trogir

I år var det dags igen att hitta en sistaminutenresa framåt höstkanten...trots att det till dags dato knappast kan kalla det höstväder. Sagt och gjort...jag har scannat av alla billiga flygresor...och valet blev Split i Kroatien av olika anledningar. 299 kr/person var ett pris vi knappast hade råd att tacka nej till...Vårt boende igen blev Trogir av många anledningar...

Haft en hel del knäproblem bl.a. under hela våren och sommaren och vi ville veta hur det såg ut rent geografmässigt...nära till stranden, nära till stan, affärer och restauranger prioriterades för min skull.

Hittade boende på Villa Jadran ca 500-600 meter till den gamla anrika staden Trogir...en stad med världsarv och många sevärdheter...mysiga ställen och trevligt torg med musik...

Bokade taxi som hämtade upp vid Split Airport och vi hade ju ej heller så mkt packning för en vecka...minimerad till en resväska plus handbagage...Ca 6 km till Trogir och en ny bro har byggts under de 6 åren vi inte varit här...vilket underlättade trafiken enormt...för mycket mer bilar och trafik har det blivit under våra frånvarande år.

Incheckning till boendet gick bra...och kroater är ett mycket vänligt sinnat folk...rummet vette mot den gamla staden och utsikt över vatten med hyfsat stor balkong. Rummet ganska spartanskt inrett...men helt ok.

Vi packade snabbt upp och begav oss till staden för att äta lite mat...vi hade ju varit uppe sedan kl 05.00 så magen knorrade rejält...


Av en händelse hamnade vi på den pizzeria i gamla stan där vi träffade ett kanadensiskt par år 2012, Reagan och Andree som var på bröllopsresa år 2012. Denna gången för sex år sedan var det massor av folk och vi var tvungna att dela bord...vilket verkligen inte var någon nackdel...Vi hade en jättetrevlig kväll tillsammans och "addade" varandra på Facebook...

Jag hade redan då ont av artros i händerna och mina vigselringar hade jag på höger hand...enda stället där jag fick på mig ringarna...Reagan kände sig lite obekväm att ha sina ringar på sig så hon hade stoppat sina i sin plånbok...Vi skålade glatt i lite vin och mina ringar syntes mycket tydligt på bild vi har kvar...som tur var...



Flera år senare stoppade även jag min vigselring i min plånbok/myntfack då de kändes som de var i vägen på höger hand när vi skulle spela golf i Thailand...och efter detta försvann min vigselring för alltid och kom aldrig mer igen. Enda bilden jag hade på ringarna var alltså på denna bild och detta mötet i Trogir och efter detta foto kunde guldsmeden göra en ny vigselring...Hoppas Reagan har hittat sina och inte låter sin försvinna i sin plånbok??

Äter vår pizza och tar lite foton för att skicka till Reagan and Andree...och en hälsning av kvällen vi aldrig glömmer...och härligt möte med människor man aldrig sett.



Vi strosar vidare i den mysiga staden och känner oss nöjda med valet även om det hade varit trevligt att se något annat i Kroatien...och stranden har vi nära till...1 minut...dock med vassa stenar som alltid så badskor blev inköpta...för att komma i vattnet.

Badvattnet låg säkert kring 28 grader...och i luften är det ca 30 grader men skön luft och lite svag vind...helt perfekt. Vi njöt faktiskt båda två av några härliga topp i havet...Enda trista i utsikten var en plast/hoppborg/ som störde den vackra utsikten.

Vi somnar gott efter en lång dag efter att avjutit lite vin och ost på balkongen...och den magiska utsikten.