Medelhavsväxter, La Zenia och middagsgäst på Calle Fragata

Torsdag var det dags igen för att plugga spanska på Mas Amigos...lika svårt som vanligt om än inte svårare...Mot kvällningen var det dags att gå dit igen (Mas Amigos)...på föreläsning om Medelhavsväxter med Ronnie Nordin. Trevligt föredrag och tips!!

Fredag var det dags för vänskapsmöte med boule i La Zenia denna gång. Förmiddagen gick åt till praktiska saker och sedan hem och göra sig i ordning inför besöket...Kl 15.00 möttes vi alla vid runda borden på Kina Kitchen...Mycket gott att välja på i matväg...3 rätter med vin eller öl för 10 euro. Mycket gott och god service och kan verkligen rekommenderas.


Därefter var det vänskapsmatch i boule...på Horizonte i Punta Prima...Vi var inalles 10 personer som spelade och 1 var domare...Gick inget vidare för vår del...trötta och kallt ute gjorde inte saken bättre... Trevlig kväll hemma hos våra vänner och massor av ost och vin med tilltugg...Mätta och belåtna var vi hemma igen...maken var chaufför och det var nu endast +9 grader på kvällen...men några av oss kämpade på med shorts...men jag hade klätt mig i varma kläder.,,fixar inte kylan!

Söndag förmiddag var det dags för boule igen...det gick så illa i början och vi låg under med 12-0 min medspelare och jag...men skam den som ger sig. Nu bestämde vi oss att vända matchen till vår fördel och det gjorde vi också. Och vi vann till slut med 13-12...

Hem och duscha och byta om...och nu skulle vi vara på middag i stan på Calle Fragata...inte långt ifrån oss så apostlahästarna fick vi ta idag. Det tog endast 12 minuter från dörr till dörr. Här ses vi hela gänget igen...och middagsbuffé med inlagda sardiner, lammkotletter med skånken i folio, diverse röror och sallad och ostar till efter att vi invigt kvällen med vit sangria på balkongen. Trevlig kväll igen och vi vandrade hemåt i kvällen...i sällskap med vänner nära oss.


Måndag var dags att börja storstäda rejält då dammet börjar lägga sig...vi dammar och torkar golv och gör lite vinterfint med matta mm för att dämpa kylan från de kalla golvplattorna i kakel. Kl 16.00 var det dags att besöka gyn-avdelningen på sjukhuset Quiron...efter remiss från Scandclinic.

Lite rörig inledning innan jag hittade min svensk/spanska tolk för säkerhets skull. Sedan var det dags för undersökning för att säkerställa att inget obekant besvärar mina problem. Såg bra ut och nu är det dags för urinprov...för att säkerställa att inga bakterier finnes. Nu måste det bli godkänt av den svenska FK/försäkringsbolaget så det blev en massa spring hit och dit och nya papper.

Åkte förbi Farmacían för att beställa influensasprutor...så dessa kommer imorgon! Äntligen hemma och tur vi har mat i frysen bara att ta fram och värma...pannbiff med lök, sås och potatis satt som en smäck! Äntlgen får man vila lite...men bara lite!!

Tisdag är det ju boule igen och massor av kläder på nu innan solen börjar värma. Efter boulematch mm åker vi direkt för att jag behöver köpa lite kläder...Fukt i garderoben är ett begrepp här...huruvida man orsakat det själv eller inte förtäljer inte historien. Det drog ut på tiden på boulebanan vilket var bra...genomgång av hjärt/lungräddning mm av en brandman i klubben. Bra och praktiska tips!


En fika på Carrefour blev dagens lunch och jag klarar i alla fall av att beställa på spanska. Sedan är det dags att göra lite provrundor av kläder...Hittade inte mycket och modet nu är inte för folk vår ålder. K 17.00 hängde vi på låset för att hämta vårt influencavaccin och sedan åka till en av våra vänner som är sjuksköterska och ge oss sprutan. Jag känner mig dock kärv i halsen så avvaktar någon dag. Vi blev även bjudna på middag efter besöket så slutet på dagen blev riktigt trevligt.


Är så glada nu att imorgon bitti har vi sovmorgon...bara frissan inbokad på eftermiddagen...men pyttsan...Nu ringer våra grannar i huset och undrar om vi är i Sverige då vi aldrig är hemma...och det stämmer ju...så långt. Knacka på dörren räcker ju inte eftersom vi knappast är hemma. Men inte så långt borta. Inbokat med vård juridiska ombud och Sveriges konsul Björn S hade vi fått en tid kl 12.00 idag...så vi får väl ta bussen då...Bilen inne på service idag och frissan var ju inte förrän kl 14.30...
I väntan på bussen i morse...

Som vanlgi blir det ju inte som man tänkt...Frissan ringde och ville ändra tiden till kl 13.30...suck. Ja det funkar väl...fast någon lunch blev det ju inte idag heller...Sedan ringer koordinatorn från sjukhuset att jag måste komma vid 08.00 imorgon bitti för att lämna urinprov och hade en tid uppbokad. Suck igen...sovmorgon...vad är det?? Spanskan börjar ju klockan 09.30...

Mötet genomfört på konsulatet och nu var jag på väg till bussen...vänta, vänta...men till slut så...maken hoppade av hemma och jag fick fortsätta mot La Mata...var där 5 minuter innan så jag hann andas i alla fall...Nu tycker frissan (engelskan) att det är för mycket "perm" i topparna kvar och föreslår att vi bara gör närmast hårbotten...Helt ok för mig!! 45 euro!!

Th skulle hämta bilen under tiden och ringa när han var klar...bara det att jag nu var klar en halvtimme innan så jag ringer att han kan komma direkt med bilen...Ringer och ringer...men neeeej...inget svar. Jag börjar promenera så sakteliga hemåt...växelpengarna hade maken fått av mig...annars hade jag tagit bussen hem...inga pengar och ingen make som svarar...behöver jag säga vad jag tyckte? Till slut ringer maken upp...och han har inte hört någon signal...puuuust!!

Jag var nu halvvägs hemma med min onda rygg och knän men fick skjuts en bit i alla fall...Lite fika och en kaffe vid 16.00 blev dagens lunch...igen!! Inte bra för varken kropp eller knopp!! Och nu måste jag öppna läxböckerna...för att plugga...Hur mycket fastnar det nu...ingen mat och bara trööööttt…!!

Ingen sovmorgon heller så bara att lägga sig tidigt...Sover ca 10 timmar per natt nu...det är väl vintern och lite vintertrötthet kanske??? Vi får väl se???