balansochhalsa.blogg.se

Lite helgledigt...

Publicerad 2016-01-31 18:31:16 i Resor,

Man förundras vid frukosten varje morgon hur många pensionärer som sitter och bläddrar med paddor och telefoner i högsta hugg bland frukostägget och mackan...kan man inte vänta med det tills man ätit klart? Vi brukar ta våra kaffekoppar efter att ha intagit ägg mm med oss och sätta oss bekvämt i soffhörnan lite avsides...för att inte störa... hmmm lite hyfs skulle inte skada...

Lördag förmiddag hoppar vi på hotellbussen till stan...kylig morgon (ca 14-15 grader) så vi är ganska påpälsade...tar oss en riktig promenad efter stranden...blir varmare och varmare...har för mycket kläder på oss...så vi tog bussen hem igen efter 1 timme...suktat efter lite solstrålar ett par dagar och ryggläge...

Riktigt skönt att läsa och slappa och bara vara...middagen intogs hemma...en helt vanlig lördag...med gordon blue och rött vin.

Idag söndag går ej hotellbussen till stan...det är Funchal Marathon...och de springer förbi utanför vår balkong...kul att titta...verkar vara alla sorters tävling, "mara", halvmara och minimara. Några ser att ha det riktigt tungt medan andra flyger fram på lätta fötter...ser härligt ut...

Idag är det dessutom 4-5 grader varmare på morgonen och lite vind så våra böcker drar mer än något annat...och solaltanen med ryggläge igen.

Efter några timmar är det dags för hemmalunch...svettiga och varma så det blir dusch innan eftermiddagspromenaden...

Nu hittar vi äntligen promenadvägen efter havet...härom dagen fastnade vi ju i skoaffären...bla. och den fina mataffären...Pingo Doce...

Havet är särskilt glittrigt idag och Madeira visar sig från sin bästa sida...att havet kan te sig så olika varje dag...och solnedgången skiftar i det oändliga...

Läst på lite om Madeira i en trevlig bok som vi lånat av Ampan...mycket bra och spännande info och historia...Madeira fick sin första befolkning ca 600 år bakåt i tiden..Då den egentligen upptäcktes av portugiserna som kom seglande och upptäckte den gröna ön...med massor av skog, med branta klippor stupande ner i havet...och de höga bergen och folk började sätta ner sina bopålar här...började bygga enkla hus och odla upp marken i terasser...konstruerade levador...för att ordna med bevattning under den torra perioden. Här finns några mindre öar utanför som även tillhör Madeira arkipelagen...60 mil österut ligger Nordafrika kust och 500 mil sydväst Brasilien...och färdas man rakt västerut hamnar man i Västindien...som är målet för många segelbåtar från Madeira...som betyder träd...Funchal betyder dessutom fänkål...rolig detalj att veta.

På vår promenad hittade vi Lido-områdets bad med saltvattenpooler...inte mycket folk alls utan mest folk som promenerar...och det är inte en helt lätt promenad...det är väldigt backigt på sina ställen så det kostar på knäna bla.

Nästan framme vid Praia Formosa igen...sett från en annat håll...nu kom vi till ett litet centrum...tog hissen upp så vi hamnade på gatuplanet...och så en Låååång backe igen...kom ut vid Madeira Forum och sedan var det några kilometer hem...prata om att hitta genvägar...😄när latmasken tar över...och knäna värker.

Lite middagshandling...och sedan var vi hemma igen...ja inte behöver man göra så mycket...skönt att bara vara och kunna läsa mm utan en massa måsten...städa, tvätta, bädda...ja en riktig semester...

Ha en fin söndagskväll hälsar vi från Trädön i Atlanten...
Imorgon är det ny månad och vi har redan varit borta i 3 veckor...känns helt ofattbart...

Oj...fredag igen...

Publicerad 2016-01-29 22:28:04 i Resor,

Veckorna rusar iväg...vill inte att det går så fort...Det går ju fortare för varje dag som går och vi hinner mindre och mindre... Småblåsigt men vi tänker oss en långpromis efter Lidoområdet...motvind...eller kanske inte...viker av efter några hundra meter från oss. ..och vad hittar vi där...Jättestor mataffär...Pingo doce. ..med jättefin chark och fiskdisk mm...snöade in oss i alla mathyllor...vilken fin affär...hittade mycket vi saknat.

Köpte färsk fläskfile till fredagmiddag...champinjonsås...bakad potatis, brysselkål och sallad mm...oj vad vi gick loss på mathyllor i affären här...inte en självklarhet här...så nöjda. Lite bifidus...solrosfrön...vilken lycka.

Hittade en Crocs skoaffär. ..Th hittade Eccoskor för 60 euro på rea....kostat det dubbla...och då är Portugal ett billigt skoland...inte helt enkelt att hitta 46or hellet...! Plus en del annat...riktig fredagshandling...nu väntar vi på den fina dagliga städningen...

Äter lättlunch hemma...tar 14. 30-bussen till stan...ingen plan direkt...haltar runt då vänster fot gör ont...hälsenan kanske...svullet och ömt! Fikar på stan med 2 garoto...inget fika bröd men varsin maräng hörde till..någon åt upp båda...😄?

Hittar en ett roligt cafébord gjort på två däck...lite virkat överdrag och en glasskiva...genialiskt... Jätteont i foten så vi tar lokalbussen nr 4 hem...trodde den åkte förbi oss...plötsligt började den svänga av uppåt...nu är det dags att trycka på stoppknappen...annars hamnar vi nog bland molnen igen. Bara ca 600 meter hem...vinden mojnat och solen skiner från klarblå himmel... njutbart... Njuter någon timme på balkongen i kvällssolen...sedan blir det kallt och blåsigt...välsignar vårt matbord. ..så vi kan äta inne... Himmelskt gott med fläskfile, sås, potatis och grönsaker med gott rödvin...härlig fredag...igen...och dagarna tycks gå alldeles för fort... Verkar inte bli något mer kortspel i Skitgubbe. ..tyvärr vägrar Th att spela igen...3-0 till mig igår...stackars Karl...😉 Han skall aldrig mer spela säger han... Ny dag imorgon och vi har ingen plan alls mer än att vara...inväntar att komma ut på fina levador men min kropp säger ifrån just nu...men snart är det dags...längtar verkligen... Höres en annan dag...ha en mysig fredagskväll...😃 Lördag den 30e och en gammal god vän fyller sina 70 år...Grattis och hoppas du får en fin dag.😙 G-B...💖 HA EN EXTRA FIN DAG...