Candida arbicans...

 
Ja vad är det? Mina ögon öppnades rejält av otaliga hälsoproblem...Provtagningar, otaliga besök hos doktorer, provtagning och datortomografi...men det verkar som alla läkare jag träffat inte satt sig in i samtliga problem utan tar en sak i taget och det tar tid...man börjar må sämre och sämre. Astmaproblemen har jag koll på och hesheten av knutor på stämbanden bl.a. men var kommer de andra demonerna ifrån? Kulmen nåddes på Spanienresan...mådde mycket dåligt och sötsuget slog till på riktigt...ja en kaka till kaffet kan väl aldrig skada någon enstaka gång eller lite god baguett till de fina räkorna vi åt och något gott glas vitt vin smakade ju gott just då men...

Ju mer skräp man åt ju värre blev det...jag blev tröttare och tröttare...mådde sämre och sämre...jag som alltid varit så noga med kost och näring /har utbildning i näringslära bl.a.)...lite fusk enstaka gång är ok men inte mer. Något har invaderat min kropp men vad?? Fortfarande lite ont i halsen men något annat är riktigt fel i kroppen också...

Husläkaren som kommer från Indien har lite egna idéer om saker och ting...tittade på min tunga och konstaterade att jag hade candida så en tungskrapa är bra att rensa bort bakterierna. Fick även medicin för att ta bort beläggning på tungan och nu skulle det nog vara bra?

Jag som är nyfiken av naturen började läsa på...om candida...varför får man detta...? 1+1 blev plötsligt som en uppenbarelse...alla dessa diffusa symtom i kroppen och knoppen så nu har det blivit en helomläggning med kosten...en fördel med denna att jag rasat i vikt och gått ner 4 kg på kort tid. Alla otaliga antibiotikakurer med bredspektrapreparat och en massa cortison (heshet) i samband med mina lunginflammationer,...alla vita gifter...alltså socker, vetemjöl. mjölkprodukter, potatis, alkohol och öl, charkuterier bl.a. är ju rena raketbränslet för candidan är ett minne blott för tillfället.
 
Psoriasisen som blommar upp rejält mellan varven...allt har ett samband... Inte konstigt att man mått sämre och sämre...jag som nästan aldrig äter bröd eller äter sötsaker annat än mörk choklad ibland. Det ena påverkar det andra...man tröstar sig med något sött och det blir bara och värre...trött är bara förnamnet...det hjälper inte att sova mycket...och konstaterat att en biverkning av candidan är extrem trötthet, yrsel bl.a. samt en mängd andra symtom. Är det candidan som har spökat när jag varit riktigt yr i huvet...ja man får lite vara sin egen doktor...prova sig fram helt enkelt.
 
Uteslutit alla dåliga produkter för kroppen tills vidare samt börjat äta kaprylsyra och tillför även kroppen ett antal nyttiga magbakterier i form av probiotika...måtte det vända snart så man kan få må bra igen på nästa semester om några veckor...samt allt "förbjudet"...kanske kan jag återvända till något så småningom men just nu har jag fullt fokus på det goda för kroppen och knoppen...och att leva med få kolhydrater är inga som helst problem...lite får man i sig och det behöver musklerna och hjärnan...men det är alls inga problem för mig.
 
Återkommer om någon dag så skall jag berätta vad jag äter till mina måltider...man får uppfinna nya maträtter vilket är jättekul...och spännande att testa... Må väl och tänk på att balans och hälsa är en mycket viktig del i livet.