Smått och gott från Madeira...

Vår vistelse på Madeira styrs av väder och vind i första hand...vad än vädret förespråkar så blir det aldrig så ändå...som vädergudarna säger😕
 
Gårdagsmorgonen var det jättefint väder så nu kändes vi att vi ville fördjupa oss i våra böcker samt bättra på solbrännan...vi har nog fått en del färg men inget man ser direkt själv...
 
Mycket folk på solaltanen men aldrig trångt...nytt folk i övre pensionsåldern...och några barnfamiljer...
 
 
Slappar några timmar och fram till lunch sedan blir man less på solstolen...Äter lunch hemma innan vi går till Pingo Doce...den stora butiken något kvarter från oss...Låååång backe hem så inte blir det ofta.
 
Finfina räkor...4 hg till förrätt och aioli...sedan en färsk lax bit brässerad i vin och grädde...sallad och bönor och ärtor till...gott...mumsigt värre...lite vitt vin smakar utmärkt...
 
 
 
 
Hade inget särskilt för oss på kvällen så vi tittade på ett avsnitt av Stjärnorna på Slottet på Play..sedan var det sovdags igen...vi sover väldigt mycket här...vaknar 08.00 nästa morgon...10 timmar...
 
Torsdag...
 
Småmulet...så efter frukostintaget på två stekta ägg, två ostskivor, 2 tomatbitar och vita bönor samt färsk frukt med egen inköpt Bifidus...lite probiotika...och solrosfrön är man mer än mätt.
 
Känns som vi behöver gå en bra stund idag så vi satte fart mot Funchal...när vi kommer till den fina parken som vetter mot hamnen i högsta fart håller både fotvalv och knän på att lägga av...
 
 
 
Vi får nog vänta ett slag till på levadavandringar...
 
Dagens uppgift på stan blir att hitta inlägg till mina skor...tur som en tokig hittade vi på en ortopedbutik med hjälpmedel...för gamlingar?😉...och de hade inlägg till mina skor för 30 euro...utprovades noga...kändes lite skumt till en början och jag blev flera centimeter längre...ryggen stabiliserades och knäna höll sig på plats...jag som får gå och hålla emot...otroligt påfrestande....så värt ett försök...väntat i 2,5 år i Sverige på mina fotinlägg så de lär ju aldrig bli klara så länge jag lever...
 
Ja nu är man utrustad med både glasögon, hålfotsinlägg och glest mellan tänderna...
 
Th behöver nya bad/inneskor då han fått något under som låter som klister...och fastnar i kakelplattorna...Letar i skobutiker men bara flip-flop...med strumpor i...förlåt Måns...😘men inte snyggt  i matsalen iaf...
Kollar i kinesbutikerna som det vimlar av här nere...tillslut ett par nya för 3 €...och en ny duttpenna till mig...slitit ut min förra köpt i Kina...
 
Äter lättlunch på Anadina...chinesa och varsin "toast"...Th föreslår att jag glömt mjölken till kaffet😬...svårt med språket och alla nya ord...chinesa är kaffe med mjölk...ja de e mycket nu...😰
 
Nu är jag helt slut i fötter och knän...tar bussen hem...fikar lite på balkongen...26 grader...det skiftar väldigt i temperatur. I kväll är det golf på vår lilla tv...17" ?...så vi har aldrig svårt att fördriva tiden här...finns alltid något att göra...
 
 
 
En Karneval har just börjat i Funchal och några dagar framöver...så finns nog en del att se på framöver.
 
ì
 
Hemmamiddag i kväll med färsk pasta gjort på tomat och basilika...ostsås och fräst serranoskinka...skall bli spännande...inte helt enkelt att undvika mjöl, bröd mm härnere men så långt det går är det bra...och jag mår så mycket bättre😁...och min psoriasis har lugnat ner sig...inte smort en enda gång sedan vi kom hit...vilken lycka.
 
Ha en fin torsdag...hörs en annan dag...