Urgencias...Torrevieja Universitetssjukhus...

Ja efter ytterligare ett par riktigt kämpiga dagar och nätter så var jag tvungen att ge mig ut på kvällskröken och åka till akuten på Torreveijas sjukhus... Klassas som en av de bästa och har även fått pris för detta....
Gubben hade fått nog av mina hostattacker dag som natt...och kl 17.00 begav vi oss i vår väns bil...(tack och lov att vi hade den) till sjukhuset. Gick in och visade upp mitt SIP-kort...fick en banderoll runt armen...och vänta på sin tur...men hur fungerar det här??.
Konstiga turlappar och vi slog upp i lexicon...conde 004...vad betyder det??? Greve 004?? Ahavre 003??? Havre 003...nej vi fattar just ingenting till en början...men upptäckte efter ett tag att alla nummer var försedda med ett namn på ett djur eller något annat...ganska fiffigt system..
Vårt Conde 004 kom upp på tavlan till rum nr 1...de tog feber, syreupptagning.. och sedan ut och vänta igen...inte alls lugn stund. Namnlappen runt armen har olika status...prioriterad eller inte...jag hade rött/roja som tur var så strax får jag komma till min Box 2....
Det kommer en läkare som pratar engelska denna gång och frågar efter besvären och vilka mediciner jag hade/har tagit och fått...så nu är man snabbt inne i rullorna...förhoppningsvis..
Fick ta av mig på överkroppen och fick en skjorta att ta på med öppen rygg...doktorn lyssnar på lungorna...andas in...andas ut...och konstaterade snabbt att här hade jag inte mycket luft att andas med ...och det väste som en ilsknaste katt när jag andades....
Nu blev det elektrocardiogram först och sedan ligga ner på britsen och det kopplades in slangar i armen och togs blodprover av alla de slag samt andas in i masken igen...Fick ligga ganska länge innan jag fått i mig allt....
Sedan var det dags för X-ray...röntgen...och det tog inte många sekunder...tillbaka till Box 2 och vänta igen....
Bad doktorn att min make som väntade utanför i ca 4-5 timmar skulle få komma in och det var ok...sedan skulle jag få ett utlåtande och nya mediciner....
Ingen lunginflammation (har jag tagit spruta men man vet ju aldrig)...utan ASMA BRONQUIAL...så nu måste jag ha ännu starkare antibiotika i 2 olika sorters förpackning för att häva det hela samt inhalera ventolin....
Till slut kom en doktor och sa att röntgen var ok och att han väntade på blodproverna som togs för blodstatus.. Till slut fick jag iväg ett meddelande i alla fall till gubben utanför...då hade han suttit där i 4,5 timme...Och någon middag blev det ju inte heller...jag är inte hungrig men gubben var väl också ganska trött och slut...Enda som fanns att köpa i vänthallen var påsar med chips??? Verkar kanske inte vara det man behöver just då!!.
Återbesök hos Salud La Loma...vårt VC där vi var tidigare i veckan. Om en vecka skall jag tillbaka på återbesök och uppföljning.. Tala om effektiv sjukvård i Spanien och allt detta på det svenska blå kortet och SIP som man får utfärdad i Spanien...och vi som svenskar betalar ju ingenting utan det är gratis precis som för spanjorerna....
Tala om välfärd och effektivitet...Ja nu verkar det ju som man borde plugga på de spanska läkartermerna alldeles extra istället...då man fått massor av papper att tyda...men vi använder ännu så länge Goggle Translate och det fungerar alldeles utmärkt..
PS. Texten hoppar omkring hela tiden...ja jag lovar det är faktiskt inte mitt fel...det går ej att fixa fn..bugg i blogg-programmet tydligen....publicerar ändå så kanske det rättar till sig...eller ni kan tyda i alla fall! Pardon!! Nu hoppas vi bara på lite bättre tider för mig och oss så vi hinner njuta av allt innan vi återvänder till Sverige...