Årets sista dag...

 
 
 
 
Årets sista dag är snart till ända...det har varit ett ganska jobbigt och tungt år med mycket av allt...inte minst sjukdom både mina och andras.

Sammanfattningsvis så har årets sista månad varit en mycket bra månad ur hälsosynpunkt...jag har som alltid lärt mig nya saker varje dag och blir förundrad hur mycket man själv kan påverka sitt mående...

Som helt novis på vad candidan innebär bl.a. har jag fått lära mig ett och annat om hur man undviker socker, vetemjöl, potatis, mjölkprodukter mm och försöka hitta nya lösningar som påverkar hälsan positivt. Det mesta vi köper innehåller sockerarter i mångfald...mer än jag hade en aning om.

Istället har jag börjat handla på hyllor jag aldrig förut besökt...spännande och nytt...lärorikt får oss båda i familjen. Köpt en blender att göra smooties i och försöka hitta produkter som tar bort det onda och tillsätta bra magbakterier hur konstigt det än kan låta...propiotika...finns ju även i vår vardag...i lök, kål mm...men lite extra utmattar "det onda".

Kaprylsyran som normalt finns i kokosfett och linfrö är svår att få i sig för att stävja "det onda"... Det som är bra för kroppen är ju kryddor av allehandla slag...malen kryddnejlika...blandrar jag i smooties...råriven ingefära, gurkmeja,tranbär, enbär, olivolja, vitlök,timjan, valnötter, papaya och granatäpple...allt är sånt jag gillar. Selen behövs för att kroppen skall bilda vita blodkroppar som i sin tur stävjar och tar död på candidan... Det går helt enkelt att äta mycket god och närande mat...avocado är en av mina favoriter...gärna till frukost eller i en smootie...gärna tillsammans med babyspenat, lite riven ingefära...till frukost tillsammans med en omelett... Gissa om man står sig bra på en sådan frukost... En härlig och god middag kan bestå av torskrygg, smörslungade rödbetor samt bönpure på vita bönor med vitlök och olivolja...Tänk att nyttig kan vara så god... Det är 1.5 månad sedan jag åt en sötsak...smakade en bit mörk chokladbit idag och det var alldeles för sött. Ha ett härligt gott slut på detta år och ett hjärtligt och givande nytt år 2016...Lev väl och ta hand om dig...